Zdjęcie spektakl

FOT: PIOTR NYKOWSKI

PN
WT
ŚR
CZ
PT
SO
ND
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
Lorem ipsum

DUŻA SCENA

Weronika Murek

FEINWEINBLEIN. W STARYM...

REŻYSERIA
Katarzyna Szyngiera

SCENOGRAFIA I KOSTIUMY
Agata Baumgart

MUZYKA
Jacek Sotomski

REŻYSERIA DŹWIĘKU
Damian Pielka

RUCH SCENICZNY
Arkadiusz Buszko

REŻYSERIA ŚWIATŁA
Agata Baumgart we współpracy z Aleksandrem Prowalińskim

ASYSTENT REŻYSERA
Magdalena Wrani-Stachowska

Prapremiera: 8 kwietnia 2017


Akcję dramatu „Feinweinblein. W starym radiu diabeł pali”, nagrodzonego w 2015 roku prestiżową Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną, Weronika Murek osadza na śląskiej prowincji tuż po II wojnie światowej, jednak treści płynące z tej historii są  aktualne również dzisiaj. Zawieszeni w politycznej niewiadomej bohaterowie, pozbawieni tożsamości, szukają pocieszenia  w przepełnionych językiem komunistycznej propagandy głosach radiowych spikerów. Świetlicowa, tęskniąca za czasami wojny - „gdy coś się działo” - widzi w radioodbiorniku łącznik z „lepszym światem”,  Knauerowie  - przedmiot pożądania podarowany im w zamian za chore dziecko, które oddali w ramach niesławnej nazistowskiej akcji T4. W jaki sposób łączy się to z tajemniczym chłopcem? Czy jego życie także okaże się warte tyle, co radioodbiornik…?

 

 

„Feinweinblein” w sposób subtelny, a zarazem niepokojący wsłuchuje się w polsko-niemiecką historię powojenną. Kapituła pragnie podkreślić oryginalność pisarskiej wyobraźni Weroniki Murek, jej umiejętność konstruowania wieloznacznego komunikatu literackiego, a także wyjątkowe wyczucie formy dramatycznej i teatralnej.

(
Kapituła Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej 2015 - uzsadnienie przyznania nagrody głównej w konkursie.)


Z RECENZJI:
 

"Na scenie rozwija się polski zaścianek z jego obciążeniami – prostactwem, chciwością, nieuctwem, kompleksami, pogardą, bezdusznością. Polski jarmark z aspiracjami bycia ważnym, wyjątkowym."
(G
azeta Wyborcza)


"Szyngiera i zespół bardzo umiejętnie wydobywają z tekstu Murek to, co ukryte jest między wierszami i zmieniają początkowo nieczytelne sensy w wyjątkowo konkretne, niemal symboliczne sceny, często dobudowując do tego nowe konteksty."
(Stanisław Godlewski, Widzialne i czytelne, Didaskalia)


"Twórcy próbują traktować tekst jako bardziej uniwersalną wypowiedź o polskości, a nie tylko historię, która zdarzyła się na górnośląskiej prowincji."
(Miesięcznik Teatr)




 

bilet facebook bip miasto szczecin


fot. Piotr Nykowski